Het gezin van Tess (16) bestaat uit vader Edwin, moeder Jolanda, zus Marel en Tess zelf. Tess is sociaal, lief en een enorme doorzetter. Altijd dol geweest op sporten, maar dat lukt haar niet meer. Ze heeft een beperking door een bloedvatvernauwing tussen haar maag en lever. Daardoor zit Tess in een rolstoel. Ze was erg ziek door corona en heeft nu vaak ernstige hoofdpijnen. Hierdoor kan ze minder dan eerst.
“Bob, de held van de school”
Moeder Jolanda vertelt: “Omdat Tess zo’n doorzetter is, redt ze het. Ze is voetbalfan, vooral van Lieke Martens. Jaren geleden was ze bij een wedstrijd in Barcelona en sprak met Lieke. Dat was zo positief, Lieke wees haar op trucjes om met haar beperkingen om te gaan.”
“Tess probeert altijd overal iets van te maken, haar drang naar revalidatie is enorm. Eigenlijk zou Tess naar een mytylschool moeten, maar ze volgt nog steeds regulier onderwijs. Door haar doorzettingsvermogen én de medewerking van school.”
“Doordat Tess corona kreeg, werd ze echt eenzaam. Eerst liepen vriendinnen in en uit, ze kon naar buiten en naar school. Tess mist vooral dat sociale: klasgenoten, vriendinnen, docenten. Dat is voor haar veel belangrijker dan ‘alleen’ school.”
Met kop en schouders
“We hebben andere manieren van beeldbellen geprobeerd, maar de AV1-robot steekt met kop en schouders boven alles uit. Hij werkt op de school zó ontzettend goed dat ze eigenlijk nooit meer anders wil.”
“Aanvragen van de robot ging fantastisch. Ze pakten snel door bij K&Z en waren vriendelijk. Tess kon de robot heel snel gebruiken. Dat ze na de eerste periode nogmaals de robot mochten lenen, was echt fantastisch.”
Nette voldoendes
“Tess gaat naar het Elde College in Schijndel. De school gaat geweldig om met de robot, iedereen is laaiend enthousiast. Hij werkt perfect. De robot zorgt dat ze haar lessen kan volgen en dat ze steeds nette voldoendes haalt.”
“Door de AV1 kan Tess nog steeds naar het regulier onderwijs. Ze heeft veel vriendinnen, dus het is nooit een probleem wie er op school voor de robot zorgt. Hij ging nog nooit mee naar iets leuks, dat hadden we niet bedacht. Goed idee, als er iets leuks is, kan hij mee!”
Echt een maatje
“De robot bedienen is niet moeilijk. Toen Tess de gebruiksaanwijzing goed had gelezen, ging het perfect. Tess leent de robot voor de tweede keer en heeft de nieuwe versie. Ze ontdekte dat die nog veel meer kan! Ze vindt het leuk om gezichtsuitdrukkingen te gebruiken.”
“Tess zat in een revalidatiecentrum en keek voetbal met andere meisjes. Ze haalde net wat drinken toen er werd gescoord. De meisjes hadden geen idee door welke speler. Ze riepen: ‘Bob heeft gescoord!’ Vanaf die dag heet de robot Bob. Het is een echt maatje, zelfs de zorgcoördinator noemt hem Bob. Bob is feitelijk de held van de school.”